Ientulehdus

Suuhygienisti Suvi Hyrkäs rikkoo rajoja: “Rohkea suositus voi olla ratkaisu”

Suuhygienisti Suvi Hyrkäs rikkoo rajoja: “Rohkea suositus voi olla ratkaisu”

Suuhygienisti Suvi Hyrkäs uskoo, että suun terveydenhoidon tulevaisuus nojaa ennaltaehkäisyyn, potilaan motivointiin ja yksilölliseen ohjaukseen. Suuhygienistin rooli kehittyy yhä enemmän valmentajaksi, joka tukee potilasta aktiiviseen omahoitoon – myös suosittelemalla rohkeasti hyväksi havaittuja ja toimiviksi todettuja uusia suunhoitoteknologioita. Esimerkkinä hän mainitsee Lumoral-hoidon, jota hän suosittelee osana tarjoamiaan kattavia suuhygienistipalveluja.

Suvi Hyrkäs – tuttavallisemmin Suvi Suuhygienisti – työskentelee suun terveyden ammattilaisena omalla vastaanotollaan Jyväskylän keskustassa. Suvi näkee suunhoidon kokonaisuutena, jossa potilaan oma rooli korostuu jatkossa entistä enemmän.

– Tulevaisuudessa vastaanotolle tuleva potilas ei enää kysy vain mitä hänen suuhunsa tehdään, vaan miksi se tehdään ja miten hän itse voi kotona edistää suunsa terveyttä, hän sanoo.

LUMO-hoito yhdistää kotihoidon ja ammattilaisen tuen

Suvi on hiljattain lanseerannut klinikallaan uuden palvelun nimeltä LUMO – Hammashoito, joka hyödyntää Lumoral-laitteen antibakteerisia vaikutuksia. Hoitokokonaisuus sisältää mekaanisen hammaskiven poiston, jauhepuhdistuksen sekä 10 minuutin Lumoral-hoidon, joka hajottaa haitallista biofilmiä ja ehkäisee tulehduksia.

– LUMO-hoito on suunnattu erityisesti Lumoralin käyttäjille tai niille, jotka harkitsevat laitteen hankintaa. Se tarjoaa mahdollisuuden testata Lumoralin vaikutuksia osana asiantuntevaa hoitokäyntiä, Suvi kertoo.

Palvelu sopii erityisen hyvin henkilöille, joilla on taipumusta iensairauksiin tai jotka haluavat ennaltaehkäistä plakin ja hammaskiven muodostumista. Kokonaisvaltainen LUMO-hoito tukee päivittäistä omahoitoa ja täydentää säännöllisiä suuhygienistikäyntejä tehokkaasti.

Tietoon pohjautuvaa hoitoa ja avoimuutta suosituksissa

Oman vastaanottotyönsä ohella Suvi seuraa aktiivisesti suunterveydenhoidon kehitystä ja myös tuo potilaillensa tarjolle uusimpia, tutkitusti toimivia suunhoitomenetelmiä ja -teknologioita. Hän ylläpitää myös omaa blogisivustoa, jossa hän jakaa käytännön vinkkejä suun omahoitoon ja esittelee suuhygienian ajankohtaisia teemoja helposti lähestyttävällä ja kiinnostavalla otteella.

Suvi huomaa, että potilaat tulevat nykyään vastaanotolle yhä paremmin valmistautuneina.

– He etsivät paljon tietoa netistä ja sosiaalisesta mediasta. Usein heillä on tarkkoja kysymyksiä, joihin he haluavat perusteltuja vastauksia. Pelkkä ohje ”jatka harjaamista ja lankaamista” ei enää riitä, hän toteaa.

Suositteleminen ei ole itsestäänselvyys – vaikka sen pitäisi olla

Vaikka potilaat kaipaavat yksilöllisiä neuvoja ja selkeitä suosituksia omahoitoonsa, ammattilaiset eivät aina koe suositusten antamista yksinkertaisena.

– Moni kollega pelkää profiloituvansa liikaa jonkin tuotteen tai valmistajan puolestapuhujaksi. On jopa ohjeistuksia, joissa kehotetaan välttämään esimerkiksi hammastahnan nimen mainitsemista, Suvi kertoo.

Uusien teknologioiden, kuten antibakteeristen suuhygieniamenetelmien, kohdalla tämä varovaisuus voi johtaa siihen, ettei niistä puhuta lainkaan – vaikka niistä voisi olla merkittävää hyötyä potilaalle.

– Meidän suunterveyden ammattilaisten pitäisi olla juuri se luotettava taho, joka auttaa ihmisiä tekemään fiksuja valintoja omahoidossaan. Jos emme voi suositella toimiviksi havaittuja välineitä tai menetelmiä, potilas jää helposti yksin etsimään tietoa – eikä se ole potilaan parhaaksi.

Lumoral – tehokas ja turvallinen teknologia

Suomalainen Lumoral-laite on yksi esimerkki kotihoitoa tukevasta teknologiasta, jota Suvi on opastanut asiakkaitaan käyttämään vastaanottonsa avaamisesta asti syksyllä 2024.

– Halusin alusta asti tuoda vastaanotolleni vain tutkittuja ja turvallisia tuotteita. Lumoralin vaikutukset suunterveyteen ja koko elimistön hyvinvointiin puhuttelivat minua. Se oli luonnollinen valinta.

Suvi käyttää Lumoralia myös itse säännöllisesti, erityisesti iltaisin, sillä astmaatikkona suun kuivuus on hänelle tuttu vaiva.

– Laite lisää syljeneritystä ja tuo suuhun puhtauden tunteen, joka kantaa läpi yön. Se on selkeästi parantanut omaa hyvinvointiani.

Tulevaisuudessa suuhygienistin rooli korostuu

Suvi näkee suuhygienistin roolin olevan yhä tärkeämpi juuri potilaan ohjaajana ja yksilöllisen hoidon rakentajana.

– Meidän tehtävämme ei ole tarjota kaikille samaa sapluunaa. Jokainen suu on erilainen: syljeneritys, hampaiden asennot, lääkitykset – kaikki vaikuttavat. Meidän on lähdettävä yksilöstä ja rakennettava juuri hänen tarpeisiinsa sopiva hoitomalli.

Lumoralin käyttöön hän ei lähde heti ensimmäisellä käynnillä, vaan vaiheistaa hoitoa.

– Ensin hoidetaan perusasiat, puhdistetaan ja kartoitetaan tilanne. Vasta seuraavalla käynnillä rakennetaan yksilöllinen kotipaketti. Silloin käydään tarkasti läpi, miksi tietty laite tai tuote – kuten Lumoral – on juuri tälle henkilölle sopiva.

Hyrkäs toivoo, että tulevaisuuden muutos lähtee jo koulutuksesta. Hänen mielestään uusien teknologioiden käyttö tulisi tuoda osaksi suuhygienistikoulutusta, ei vain lisäopintoina tai yritysten esittelyinä.

– Olisi tärkeää, että opiskelijat näkisivät esimerkiksi Lumoralin osana sähköhammasharjan jatketta – ei erillisenä ihmetuotteena. On hienoa, että esimerkiksi Metropolian kanssa tehdään yhteistyötä, mutta monet muutkin oppilaitokset olisi saatava mukaan.

Lopuksi Suvi palaa ydinajatukseensa: rehellisyyteen ja avoimuuteen potilaan kanssa.

– Jos me ammattilaiset emme voi sanoa ääneen, mihin uskomme ja mitä itse käytämme, kuka sen sitten sanoo? Meidän velvollisuutemme on auttaa potilasta voimaan paremmin – ja siihen kuuluu myös rohkea suositteleminen, silloin kun se perustuu tutkittuun tietoon.

 

 

Suvi Hyrkäs

  • Koulutus: Suuhygienisti (2007), Tradenomi (2013)

  • Työhistoria: Yksityinen ja julkinen sektori, nykyisin yrittäjä Jyväskylässä

  • Erityiskiinnostus: Potilasohjaus, yksilöllinen hoito, tutkitut teknologiat

  • Aloittanut Lumoral-hoitojen tarjoamisen syksyllä 2024

  • "Jokainen suu on yksilöllinen – suuhygienistin tehtävä on löytää juuri siihen sopiva ratkaisu" – Suvi