long distance runner

Kestävyysurheilu ja suun terveys

Joka toinen suomalainen aikuinen kärsii tietämättään kroonisesta tulehduksesta suussa (Lähde: WHO 2016). Suun terveydellä on havaittu olevan huomattavasti enemmän vaikutuksia elämän laatuun ja terveyteen kuin aikaisemmin on ajateltu.Tutkimusten perusteella tiedetään mm. parodontiitin (pitkälle edennyt ientulehdus) olevan yhteydessä ainakin seuraaviin yleissairauksiin: sydän- ja verisuonitaudit, keuhkosairaudet ja diabetes.

Kestävyysurheilijat, jotka kuluttavat runsaasti hiilihydraattipohjaisia urheilujuomia ja geelejä, kuuluvat suun sairauksien riskiryhmään. Suun sairaudet aiheuttavat matala-asteista tulehdusta, joka heikentää kehon suorituskykyä. Suun sairauksilla tiedetään olevan yhteyksiä mm. aineenvaihduntaongelmiin.

Kaksi tärkeintä syytä sille, miksi kestävyysurheilijat kuuluvat suun sairauksien riskiryhmään:

1. Runsas hiilihydraattipitoisten urheiluravinteiden käyttö
2. Raskas hengittäminen suun kautta

Pitkien urheilusuoritusten aikana nautitaan 20 minuutin välein hiilihydraattia (suositus 1g/kg/h), jotta lihasten glukoositasot pysyisivät optimaalisena. Joka kerta, kun näin tapahtuu, alkaa kuitenkin happohyökkäys suussa.
Tämän lisäksi moniin urheiluravinteisiin on maun vuoksi lisätty mm. sitruunahappoa, joka kasvattaa happohyökkäyksen tehoa.

Urheiluravinteiden lisäksi raskas hengitys kovien harjoitusten aikana vähentää syljen eritystä ja kuivattaa urheilijan suuta. Sylki antaa luonnollisesti hyvää suojaa hampaille. Kun tätä ei enää ole, bakteerit pääsevät iskemään hampaiden pintaan ilman suojausta.

Vuonna 2014 The Scandinavian Journal of Sports Medicine tutki 70 ihmisen suun terveyttä. Koehenkilöistä 35 oli triathlonisteja ja 35 ei-urheilijoita. Kestävyysurheilijoilla havaittiin enemmän vakavia suun terveyden ongelmia kuin muilla koehenkilöillä. Triathlonisteilla todettiin olevan mm. emäksisempi syljen laatu ja matalampi syljen eritys. Lisäksi kokeessa havaittiin, että mitä pidempään urheilusuoritus kesti, sitä haitallisempaa se oli urheilijoiden suun terveydelle.

Miten parantaa oman suun terveyttä kestävyysurheilijana? Tässä meidän ajatuksemme asiaan.

1. Harjaa hampaasi kaksi kertaa päivässä ja käytä Lumoralia kaksi kertaa viikossa.
2. Varmista hampaidesi kunto käymällä säännöllisesti hammaslääkärillä
3. Harjoittele ja toteuta nenähengitystä, jos se on mahdollista, urheilusuorituksen aikana
4. Pidennä ateriavälejä. Onko mahdollista ottaa esim. kerralla suurempi määrä hitaasti imeytyvää hiilihydraattia? 

Lumoral on hammaslääkärien suosittelema, Suomessa kehitetty, tehokas lääkinnällinen laite suun terveyden omahoitoon. Lumoralin avullla hampaiden harjaustulos tehostuu merkittävästi. Se on ainoa laite, jolla hammasplakin voi pitää turvallisesti pois kokonaan. Kun reikiintymistä ja ientulehdusta aiheuttavat bakteerit ovat poissa, voit minimoida urheilijan tiheän ruokailuvälin ja suuhengityksen aiheuttamat haitat. Lumoral myös lievittää ja ehkäisee  ientulehdusta, joka hoitamattomana voi edetä ja heikentää suorituskykyäsi.

Usein kysytyt kysymykset tähän aiheeseen liittyen (päivitetty 26.2.2024) UKK FAQ:

1. Mitä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä kestävyysurheilijat voivat yllämainittujen toimenpiteiden lisäksi toteuttaa suojellakseen suunsa terveyttä harjoittelun ja kilpailujen aikana?

Kestävyysurheilijat voivat suojella suun terveyttään pitämällä yllä tasapainoista, vitamiini- ja kivennäisainepitoista ruokavaliota, välttämällä sokeripitoisten ruokien napostelua ja käyttämällä fluoripitoista suuvettä hammaskiilteen vahvistamiseksi. Kestävyysharjoittelun aikana olisi hyvä ottaa kulaus tavallista vettä aina sen jälkeen kun on nauttinut ottanut sisään energiaa. 

2. Onko olemassa pitkäaikaisia tutkimuksia tai selvityksiä, jotka osoittavat paremmalla suun terveydellä olevan vaikutusta kestävyysurheilijoiden suorituskykyyn?

Asiasta on tehty ja paljon tutkimusta ja aiheesta julkaistaan jatkuvasti lisää uusia tutkimustuloksia. Alla muutamia poimintoja:

A. Vougiouklakis G et al. Dental data of the Athens 2004 Olympic and Paralympic Games. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18418811/

B. Ashley P. (2015, January 27). Oral health of elite athletes and association with performance: a systematic review. Retrieved from British Journal Of Sports Medicine : http://bjsm.bmj.com/content/early/2014/11/11/bjsports-2014-093617

C. Gallagher J, Ashley P, Petrie A, Needleman I. Oral health and performance impacts in elite and professional athletes. Community Dent Oral Epidemiol. 2018 Dec;46(6):563-568. doi: 10.1111/cdoe. 12392. Epub 2018 Jun 25. PMID: 29938820. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29938820/

D. Frese C, Frese F, Kuhlman S, Reljic D, Saure D, Staehle H, Wolff D. (2014, May 9). Effect of endurance training on dental erosion, caries, and saliva. Retrieved from Scandinavian Journal Of Medicine and Science in Sports : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.12266/abstract.

E. Oral health and sports performance in elite athletes (Perio talks podcast, löytyy myös Spotifysta haulla Perio talks): https://www.efp.org/efp-virtual/perio-talks-podcast/podcast/oral-health-and-sports-performance-in-elite-athletes-30885/

3. Miten eri urheilujuomamerkkien ja -geelien happo- ja sokeripitoisuuksia verrataan toisiinsa ja mitkä niistä ovat turvallisempia hampaille?

Urheilujuomien ja -geelien happamuus ja sokeripitoisuus vaihtelevat suuresti eri tuotemerkkien välillä; sellaisten tuotteiden valitseminen, joiden pH-taso on neutraali, voi auttaa minimoimaan hampaiden eroosiota. Sitruunahappoa lisätään usein energiageeleihin ylimääräisenä aineena lisäämään makua. Sitruunahappoa kannattaisi kuitenkin välttää, koska se lisää eroosion riskiä. Yksityiskohtaisempia näkemyksiä varten on parasta neuvotella hammaslääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa.

Lumoral-asiantuntijaklinikat ja jälleenmyyjät

Lumoral-hoidolla on jo tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä. Ota yhteyttä ja liity alati laajenevaan asiantuntijaklinikoiden ja jälleenmyyjien verkostoomme.