Henkilökunnan hyvinvointi on myös potilaan etu

Henkilökunnan hyvinvointi on myös potilaan etu

Hampaasi hammaslääkärit on ketjuihin kuulumaton, suomalainen yksityinen hammaslääkäriasema, joka tarjoaa monipuolisia ja kattavia hammashoidon palveluja Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Vuonna 2019 perustetun hammaslääkäriaseman ykkösarvona on henkilökunnan hyvinvointi. Kun henkilökunta voi työssään hyvin, myös asiakas saa ansaitsemansa kohtelun ja laadukkaan palvelun.

– Kun henkilökunta voi hyvin se välittyy ulospäin. Kun on tyytyväisiä ihmisiä klinikalla töissä ja työparien välillä vallitsee toimiva keskinäinen työkemia, niin se on luottamusta herättävää myös asiakkaan näkökulmasta, kertoo hammaslääkäri Minna Jokinen

Jokisen mukaan Hampaasi hammaslääkäriasemilla työssä viihtyminen näkyy hyvin vähäisenä henkilökunnan vaihtuvuutena.

Hillitty ja moderni sisustus rauhoittaa

Astuessa Hampaasi Hertsin ovesta sisään tunnelma on miellyttävän rauhallinen. Hillitysti ja tyylikkäästi sisustettu hammaslääkäriasema kauppakeskus Hertsissä sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella, eikä autopaikan löytämisen kanssa ole ongelmaa. Kauppakeskuksen parkkihallin kautta pääsee hissillä suoraan kauppakeskuksen toiseen kerrokseen, jossa klinikka sijaitsee.

Jokisen mukaan kaikki Hampaasi hammaslääkäriasemat ovat samalla tyylillä sisustetut. Valituiksi tulivat jo ensimmäisen Aviapoliksen toimipisteen perustamisen yhteydessä rauhalliset värit, kuten vaalean roosan ja beigen eri sävyt puun ja kuparin värimaailmaan yhdistettynä. 

– Hillitty tyyli, joka toistuu kaikissa toimipisteissämme, on saman sisustusarkkitehdin, Marika Aron, käsialaa. Halusimme myös sisustuksen kautta auttaa hälventämään asiakkaidemme mahdollista pelkoa hammaslääkäriympäristöä kohtaan.

Hampaasi Aviapolis

Hampaasi hammaslääkäriasemia on nyt kolme: Aviapolis Vantaan lisäksi Hertsi Helsingissä ja Iso Omena Espoon Matinkylässä. Kattavat hammaslääkäripalvelut ovat saatavilla kaikilla kolmella hammaslääkäriasemilla.

Jokisen mukaan myös esteettistä hammashoitoa, kuten hampaiden oikomista ja valkaisua, kysytään aiempaa enemmän, ja sitä myös tarjotaan kaikilla Hampaasi hammaslääkäriasemilla. Hampaiden korjaaminen myös keramian avulla on nykypäivänä hyvin suosittua, ja siinä tekniikat kehittyvät jatkuvasti.

– Ulkonäkökeskeisyys on tullut asiakkaillamme yhä voimakkaammin esiin. Ihmiset käyvät kampaajalla ja laitattavat kyntensä kauniiksi, miksei siis myös hampaitaan voi käydä kaunistamassa. Kun hampaat ovat terveet, ne ovat myös kauniit. Suunterveys välittyy myös yleisterveyteen – kun suussa ei ole tulehduksia, silloin ihminen voi muutenkin hyvin, Jokinen muotoilee.

Tavoitteena pitkäaikainen asiakassuhde

Jokinen myöntää, että kilpailutilanne isojen hammaslääkäriketjujen ristipaineessa on kova. Myös koronan, Ukrainan sodan ja viimeisimpänä esille nousseen energiakriisin aiheuttama maailmantilanteen epävarmuus heijastuu alaan yleisesti, eikä sen vuoksi tässä vaiheessa haluta välttämättä lähteä uusia Hampaasi hammaslääkäriasemia rakentamaan.

– Tällä hetkellä tilanteemme on hyvä näin. Meillä on kolme erillistä hammaslääkärivastaanottoa saman nimen alla ja panostamme niiden kehittämiseen, Jokinen sanoo.

Kokonaisvaltaista hyvinvointia potilaille

Jokisen mukaan Hampaasi hammaslääkäreiden tavoitteena on tarjota ihmisille kokonaisvaltaista hyvinvointia. Parhaiten tavoitteeseen pääsee pitkäaikaisten asiakassuhteiden kautta. Tätä tukeakseen Hampaasi hammaslääkärit on  rakentanut asiakkailleen kutsujärjestelmän, joka muistuttaa asiakkaita säännöllisistä hammaslääkäri- ja suuhygienistikäynneistä.

– Tottakai on ihmisiä, jotka haluavat hoidattaa vain yhden suun ongelman kerrallaan, ja se on ihan ymmärrettävää. Mutta haemme jatkumoa asiakassuhteisiin.

Jokisen mukaan isoihin ketjuihin kuulumattomuudesta on myös merkittävää etua. Asiakkaille tämä näkyy muun muassa henkilökohtaisena palveluna. Asiakas saa soittamalla klinikalla tarvittaessa suoraan yhteyden häntä hoitavaan hammaslääkäriin tai suuhygienistiin.

– Monet kokevat tämän tärkeänä asiana.

Jokinen myöntää, että koronavuodet näkyvät selkeästi ihmisten suunterveydessä. Parissa vuodessa sellaisetkin potilaat, jotka olivat ennen koronaa käyneet tunnollisesti hampaitaan tarkistuttamassa ja hoidattamassa, ovat nyt saaneet itselleen kerrytettyä suurta hoitovelkaa, jota edelleen korjataan.

– Ihan graavejakin tapauksia on nähty siitä, mitä parin vuoden tauko on saanut aikaan asiakkaidemme hampaiden ja ikenien kunnossa. Sitä hoitovelkaa ei ihan nopeasti saada purettua.

Hammaslääkäri Minna Jokinen on yksi viidestä ensimmäisen Hampaasi hammaslääkäriaseman, Hampaasi Aviapoliksen, perustajajäsenistä.

Lumoralista apua monelle

Minna Jokinen jatkaa, että suomalaistutkijoiden kehittämä Lumoral-laite on hyvä apuväline hampaiden omahoidon tueksi esimerkiksi silloin, kun potilaalla on käsien hienomotoriikkahaasteista johtuvia suun puhdistamisvaikeuksia perinteisin menetelmin.

Haastattelussa Jokinen kertoo myös potilastapauksesta, jossa noin 70-vuotias naishenkilö sai avun vuosikaudet suussa vaivanneeseen punajäkälätautiin.

Punajäkälä (lichen ruber planus, lichen planus) on ihon ja limakalvojen tulehduksellinen tauti, jota esiintyy pääosin 30–60-vuotiailla.  Suun limakalvon punajäkälätaudissa nähdään poskien, ikenien tai kielen pinnalla vaaleaa kuvioitusta ja joskus haavaumia. Suun limakalvomuutokset voivat olla oireettomia tai hankalan kivuliaita, jolloin erityisesti kuumat, voimakkaasti maustetut tai happamat ruoat aiheuttavat voimakasta kirvelyä. (Terveyskirjasto)

Jokisen potilaalla punajäkälä oli ollut vaivana useita vuosia, ja sitä yritettiin hoitaa kaikin keinoin tuloksetta. Tämän vuoden toukokuun loppupuolella Jokinen antoi naiselle koekäyttöön Lumoral-laitteen, jota hänen tuli käyttää kahdesta kolmeen kertaa viikossa muun suunhoitorutiinin lisäksi.

– Kesäkuussa potilaani tuli tarkistukseen, enkä vielä siinä vaiheessa vielä huomannut muutosta, mutta syyskuun kontrollikäynnissä tilanne oli hänellä jo huomattavasti parempi. Siinä vaiheessa olin kyllä itsekin todella ilahtunut, koska olin nähnyt tilanteen jo useamman vuoden ajan. Hänellä oli oikeasti ikenet paremmassa kunnossa. 

Vaikka tieteellistä näyttöä antibakteerisen Lumoral-hoidon vaikutuksesta juuri punajäkälätaudin limakalvo-oireisiin ei vielä ole, HUSin tutkija ja sydänkirurgi Tommi Pätilän mukaan tiedetään, että hyvä suuhygienia vähentää taudin oireita, kuten ikenien kipua ja kirvelyä.

– On olemassa potilasryhmiä, joille hyvä suuhygienia on erityisen tärkeää. Tällaisia voivat olla esimerkiksi imettävät äidit, leikkauksiin valmistautuvat henkilöt sekä suun punajäkäläpotilaat. Lumoral-hoidon lisääminen osaksi säännöllistä suuhygieniarutiinia on kannattavaa kaikilla potilasryhmillä, Pätilä sanoo.

Pätilän mukaan Tampereella on parhaillaan valmisteilla tutkimus, jossa selvitetään Lumoral-hoidon hyödyt suun limakalvon punajäkäläpotilailla.

Lähteitä:

Lääkärikirja Duodecim, Punajäkälä, Ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kristiina Airola, https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00476

Akram Z, Javed F, Hosein M, et al., (2018) Photodynamic therapy in the treatment of symptomatic oral lichen planus: A systematic review. Photodermatol Photoimmunol Photomed. 34:167–174.

He Y, Deng J, Zhao Y, Tao H et al., (2020) Efficacy evaluation of photodynamic therapy for oral lichen planus: a systematic review and meta-analysis. BMC Oral Health 20:302, https://doi.org/10.1186/s12903-020-01260-x

 

Lumoral-asiantuntijaklinikat ja jälleenmyyjät

Lumoral-hoidolla on jo tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä. Ota yhteyttä ja liity alati laajenevaan asiantuntijaklinikoiden ja jälleenmyyjien verkostoomme.

Maailman suunterveyspäivä – Katso tarjoukset! Maailman suunterveyspäivä – Katso tarjoukset!